Selamat Datang

Jumaat, 14 Oktober 2011

Hanya Orang Seperti Abu Nawas Sahaja yang gamak mempersenda Ulama seperti ini..

إن الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من الناس ، ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يترك عالما اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا رواه الشيخان

“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekali cabutan sahaja dari manusia, tetapi Allah mencabutnya (sedikit demi sedikit) dengan mencabutnya para ulama sehingga tidak tinggal lagi seorang pun yang alim lalu manusia akan mengangkat pemimpin dari kalangan orang jahil. Mereka (pemimpin yang jahil) pun ditanya, lalu mereka memberi fatwa tanpa berdasarkan ilmu. Maka mereka itu sesat lagi menyesatkan.”

Lihat ke dalam gambar tersebut, dua tuan guru yang sudah usianya lanjut. Namun tetap lagi besar khidmat mereka kepada ummah. Entah kenapa terasa sayu sangat melihat gambar sosok tubuh Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus yang terbaru. Melihat keadaannya yang uzur, menjadikan kita mula rasa kerugian sekiranya tidak sempat lagi mengutip hikmah dari mulut alim sepertinya.

Hadis Sohih di atas jelas memberi ingatan bahawa ulama akan tidak lagi dijadikan panduan. Suara-suara lantang akan menenggelamkan hikmah para ulama. Apatah lagi golongan ulama semakin uzur menua. Seorang ulama yang hikmah dan arif dengan Allah meninggalkan alam dunia, 10 graduan agama yang baru belum tentu menggantikannya. Ilmu di kalangan ulama bukan hanya bacaan dan hafalan, tetapi pengamatan, pengalaman dan penghayatan yang disuluh keikhlasan mencari redho Allah Jalla Wa Ala.

Alangkah ruginya dunia tatkala seorang ulama dimatikan. Demikianlah ketentuan Tuhan membawa dunia ke penghujung zaman. Orang-orang baik dimatikan tanpa diganti. Orang-orang derhaka semakin ramai dan meramai. Sehingga ada yang suka-suka mewawarkan kematian ulama itu ini dengan pelbagai cerita rekaan demi menyeronokkan hawa nafsu tanpa menyedari bahawa bahan olokannya itu satu petanda bahawa si pembawa cerita itu sangat tidak sabar mahu ulama-ulama mati.

Bezanya apabila mati ulama dan mati pencaci ulama, yang satu alam akan merasa kehilangan sejuk cahaya hidayat. Sedangkan yang satu lagi diucap syukur oleh alam kerana satu bara panas telah terpadam. Tapi yang sorang nama abu nawas tu, rasanya sapa pun tak heran kot kalau mati. Sebab dengan alas an ‘aku tak mengaji agama’ dia boleh kata apa sedap mulut nak kata kat golongan lebai, banyak sangat dah macam-macam cerita tidak beradab yang tidak memberi kepentingan sedikit pun kepada ummah disiarkan di tapaknya.

Entah orang bodoh mana boleh menghina dan membuat cerita-cerita bodoh tentang ustaz ismail kamus. Dah tidak ada lagi bahan jenaka untuk dibuat lawak bodoh. Bising memaki kebiadapan utusan, tengok-tengok diri sendiri pun lebih kurang saja.

Dalam scenario yang berlaku dalam kebangkitan rakyat hari ini, Saya melihat satu usaha sedang berjalan dalam keadaan mood masyarakat mahu menurunkan sesuatu rejim, gerakan sosialis sedang berusaha menempatkan diri mereka dalam senarai pejuang yang menyahut obor itu. Yang malangnya ialah ada usaha untuk mengenepikan peranan ulama dan agamawan dalam usaha itu. Ini yang mungkin dimaksudkan oleh Dato Tuan Ibrahim Tuan Man dalam ucapannya ketika sambutan 60 tahun pas tempohari bahawa “Sejarah gerakan islam banyak menunjukkan yang berjuang itu pejuang mereka, yang mati itu pejuang mereka, yang ditimpa susah derita itu pejuang mereka, namun orang lain pula yang menyambut obor dan mengisi kejayaan itu. Pas perlu melihat dan berhati-hati dengan fenomena itu.”

Maka kerja dan usaha itu sangat hebat berjalan. Golongan lebai dan agamawan sering dilontar pelbagai tohmah dan sindiran mutakhir ini terutama di kalangan agamawan yang menyertai medan politik. Kepimpinannya dibenci sungguh. Gerakan yang mengajak masyarakat lebih mempercayai sosok berperwatakan liberal sangat lumayan gerakerjanya. Mereka Berjaya menggambarkan golongan agamawan sebagai pengganggu kepada kebangkitan dan sebagainya.

Lihat satu contoh bagaimana sombongnya seorang yang menjadikan alas an ‘aku tak mengaji agama’ untuk memaki dan menghamun sesiapa pun sahaja termasuk mereka-reka cerita karut terhadap diri seorang ulama seperti Ustaz Ismail Kamus. Anda boleh lihat di sini.

Inilah suatu perjuangan yang sangat sempit apabila cuma melihat dunia perjuangan hanya dalam cabang politik sahaja. Yang hanya melihat keberanian itu ialah bersuara memaki perdana menteri. Sehingga luntur sudah akhlak dan adab berbicara. Tak perlulah berbangga dengan kehebatan bercakap ‘mulut tanpa insuran’ itu.

Ini yang saya maksudkan dengan hikmahnya ulama. Tidak seperti manusia yang konon merekalah berperanan membawa perubahan lalu wewenang mencaci maki orang itu dan orang ini.


P/s: Gambar Ustaz Ismail Kamus: Kredit untuk Fb Jeng!Jeng!Jeng!

Tiada ulasan: