Selamat Datang

Sabtu, 25 Oktober 2008

Pesta Bola Merdeka 2008 - Taktik menjemput pasukan lemah tidak berjaya!!!

Aouhh.. itu lah laungan saya selepas melihat sepakan zamani misbah ditampal penjaga gol Vietnam dalam perlawanan akhir Pesta Bola Merdeka semalam. Walaupun kurang percaya kepada skuad kebangsaan. tetapi saya letakkan juga Harapan agak menggunung mahukan Negara pertahankan kejuaraan kerana hanya berdepan dengan skuad 'berhingus' Vietnam. Namun itulah sebenarnya Malaysia yang saya sekarang sudah tawar dan pada saya Malaysia tak akan mampu ke mana-mana melainkan cuma pergi ke ranking yang lebih menjunam ke bawah.

Perancangan menjemput pasukan-pasukan belasahan menyertai Pesta Bola Merdeka kali ini dengan harapan mempertahankan kejuaraan tersebut nyata sekali gagal. Perancangan yang agak kartun untuk menipu rakyat akhirnya pecah bila kita dapat menilai tahap sebenar Skuad Kebangsaan kita semalam. Berhadapan di padang sendiri, di hadapan ribuan penonton sendiri dengan pengadil yang agak banyak membantu, Malaysia masih gagal membenam Vietnam yang cuma pasukan hingusan. Apa pucanya biarlah Santhia yang menjawab. Kerana sudah pasti jawapan Santhia nanti sesuatu yang beri harapan baru kepada penduduk Malaysia kemudian bakal diruntuhkan semula bila ada perlawanan.

Betul Vietnam banyak dengan taktik bertahan. Malah hampir 75 minit terakhir banyak berkumpul di kubu sendiri. Namun itulah taktik Vietnam. Penonton tidak selesa dengan perlawanan seumpama itu. Tetapi bagi jurulatih taktik merupakan sesuatu yang penting. Itulah perlunya jurulatih untuk mengatur strategi mengikut pasukan lawan. Greece pada tahun 2004 dijulang sebagai juara Euro kerana pandai mengatur taktik berhadapan pasukan lawan. Baju harus diukur di badan sendiri merupakan penilaian penting sebagai jurulatih. Jangan inginkan sesuatu yang sensasi tetapi akhirnya mengorbankan sesuatu yang amat penting. Kekalahan semalam adalah kegagalan Jurulatih. Sungguh!

Selain itu, Dengan serangan yang tidak henti-henti bermula dari minit ke 45 sampai akhir perlawanan menggambarkan bahawa Malaysia sangat miskin penyerang. Malah menggambarkan betapa serangan Malaysia terlalu tumpul menerjah kubu Vietnam yang hanya dikawal budak-budak hingusan.

Amatlah malang penyerang muda yang berkaliber tidak dipilih tetapi memilih kuda tua untuk mengisi penyerang yang nyata bisanya sudah hampir benar kehabisan. Mungkin Malaysia tidak berani mebuat rombakan besar-besaran terhadap skuad kebangsaan atau mereka tak reti memilih sehigga akhirnya pilihan dibuat kepada mereka yang pernah terpilih tanpa pertimbangan yang profesional. Selain itu, stamina Malaysia masih lagi di tahap teruk. Segala kudrat sudah habis untuk mengharungi setengah jam masa tambahan, ini termasuk pemain-pemain muda Malaysia.

Bayu terfikir.. sepatutnya dengan kekalahan yang memalukan ini, Malaysia harus tukar coach!!! Santhia harus Letak Jawatan kalau ada maruah diri!! Pasukan Kebangsaan harus dirombak besar-besaran. FAM juga harus bertanggungjawab sepenuhnya. Kepimpinan FAM harus dipersalahkan kerana omongan mahu menaikkan taraf bola sepak Malaysia hanya retorik semata-mata dan tidak langsung perubahan kebaikan dilakukan. Hal demikian amat jelas terhina kerana taktik menjemput pasukan belasahan tidak berjaya dimanfaatkan untuk mempertahankan kejuaraan Pesta Bola Merdeka.

4 ulasan:

faridmw berkata...

salam... mmg melaysia main semalam agak kecewa.. nampak takda penyudah.. minit2 akhir msia main mcm tertekan ja,...
lepas ni kita tgk sholin soceer dah la... seronok sikit.,, hahahaha

akirasuri berkata...

Huhu.. Itulah nasib bola Malaya.. Alahai..

Sehat ustat? Raya yg slamat ek.. :)

kuIna berkata...

agak mengecewakan, apa nk di kata...

BaYu SenJa berkata...

farid,
tu laa, seragan masih tumpul, tapi sathia tu dah juah.

akira,
Nasib bola malaya.. takkan dah tak boleh diselamatkan?!!
hehe, selamat selamat..

kuina,
dah berbuih orang dok kata...
tapi sathia tetap kata skuad dia baguih tak kira...