Selamat Datang

Jumaat, 10 Oktober 2008

Shah rukh Khan pun dapat 'Datuk'??!

Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Datuk Abdul Aziz Jaafar dan artis Bollywood, Shah Rukh Khan adalah antara 758 pemerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, esok. Aziz menerima Darjah Cemerlang Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk Wira manakala Shah Rukh menerima Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk. (Bharian 11 oktober 2008)

Gelaran yang sepatutnya diberi kepada orang yang berjasa dan dihormati oleh masyarakat akhirnya terlepas juga kepada manusia yang paling tidak berguna kepada masyarakat samada dalam projek pembangunan minda, material apatah lagi pembangunan moral. Shah Rukh Khan antara artis India yang cukup bermasalah dalam soal keagamaan terutama menjadi pencabar kepada pengaruh islam dengan tindak tanduknya tidak seharusnya diberi gelaran tersebut. Jangan sampai oleh kerana kita minat kepada orang tersebut, akhirnya segala keburukannya yang begitu besar kita cuba padamkan dan digambarkan pula kepada khalayak bahawa dia adalah idola dan ikutan yang sangat baik.

Kita amat kecewa dengan Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk diberikan kepada Shah Rukh Khan yang merupakan seorang manusia yang tidak langsung menyumbang sebarang kebaikan kepada negara juga masyarakat Malaysia.

Bayu amat bimbang, gelaran yang sepatutnya baik dan mulia itu selepas ini bakal dimonopoli oleh orang-orang yang tidak baik lagi tidak mulia...

Apa padangan anda?
Sila beri komen...

Tiada ulasan: