Selamat Datang

Ahad, 14 September 2008

di sebalik pelan 16 september

Hmm..
Kita menantikan Pelan 16 September untuk melihat kejatuhan Barisan Nasional. Persoalannya sekarang, apakah pelan 16 september yang dicanang anwar itu yang akan meruntuhkan keangkuhan Barisan Nasional?

Bayu melihat pelan 16 september dengan faktor memikat Ahli2 Parlimen Barisan Nasional menyertai Pakatan Rakyat bukanlah terlalu konkrit. Tetapi bayu melihat kejatuhan Kerajaan Barisan Nasional pimpinan badawi akan ditumbangkan melalui anai-anai yang sudah mula menyerang tiang seri Umno dan Barisan Nasional itu sendiri.

Faktor anai-anai inilah yang paling kuat menyatakan Umno dan Barisan Nasional memang tersangat nazak dalam politik tanahair. Kelemahan ekonomi negara, kegawatan politik tanahair serta krisis perkauman yang timbul semuanya gara-gara krisis yang berlaku di kalangan pemimpin umno dan barisan nasional. Jelas sekali!! Jadi tak usahlah khairy menyalahkan kelembapan ekonomi negara angkara pelan 16 september Anwar Ibrahim. Seharusnya kelembapan pak mertuanya paklah dan najib yang harus dituding dalam krisis keruntuhan negara yang berlanjutan sekarang.

Selepas kekalahan teruk Barisan Nasional dalam PRU 18 mac baru-baru ini, rentetan perpecahan di kalangan ahli BN semakin ketara. Pertelingkahan antara pimpinan BN dan umno juga tak dapat diselindungkan lagi. Ia berlanjutan sehingga kini. Sekarang dengan desakan Mahyudin yang di sokong ramai tokoh di kalangan pimpinan umno termasuk rais, cek det, pak syed dan najib sendiri meletakkan perebutan kemudi bahtera BN semakin hangat sehinggakan bahtera terumbang ambing dan hampir melemaskan anak-anak kapal BN yang sudah tidak dihiraukan lagi.

Perletakan jawatan oleh Zaid Ibrahim satu lagi tamparan hebat buat paklah dan Najib. Perkelahian antara syed hamid albar dan zaid ibrahim serta beberapa pemimpin Umno dan komponen BN yang lain berikutan tahanan ISA mungkin akan membenarkan penyertaan beramai2 MP BN ke kem Pakatan Rakyat dalam masa terdekat ini.

2 isu pertentangan hebat dari kalangan pemimpim Umno, Hamid Albar vs Zaid Ibrahim dan Muhyidin vs paklah mungkin akan mempercepatkan lagi keruntuhan kerajaan barisan Nasional. Selain banyak lagi anai-anai dalam BN yang semakin rakus meratah tiang2 keutuhan BN. Rakyat dan ahli bawahan Umno-BN sudah muak dengan krisis di pucuk pimpinan..

Sekarang semakin ramai yang yakin, Umur kerajaan BN dalam keadaan nazak. Bukan sebab pelan 16 september, tetapi perkelahian di antara anai-anai dalam BN lah yang akan menentukan peralihan Kuasa kepada Pakatan Rakyat dalam masa terdekat ini.

2 ulasan:

Izariza berkata...

Salam alaik Bayu

Wah .. alert dengan perkembangan politik tanahair ye Bayu!

Selamat mengimarahkan Ramadhan..

Unknown berkata...

Sudah menjadi resam dunia, kuat bagaimanapun sesebuah binaan akhirnya akan tumbang juga dengan anai-anai. Err... betulkah perumpamaan ini :D