Selamat Datang

Ahad, 14 September 2008

ANWAR DI ANTARA 2 PERTENTANGAN DALAM PAS

pelan 16 sepetember : Anwar dan 'perpecahan' dalam Pas.

Saya melihat pertembungan yang disebut oleh Sayuti Omar sebagai pertembungan atau semacam perpecahan antara 2 puak dalam pas yang masing2 dipimpin oleh pemimpin2 utama Pas mempunyai alasan sama2 berasas. Namun kurang bersetuju jika disebut TG Nik Abd Aziz tidak harus terlibat dengan pertentangan ini. Bagi saya, penglibatan beliau adalah sebagai melaksanakan tanggungjawab sebagai mursyid bila bersuara dan menasihati pemimpin2 pas agar kembali mendokong dan meneruskan sokongan terhadap Keputusan Muktamar. Keputusan Muktamar merupakan suara paling berkuasa dalam pas kerana ia seakan ijmak atau sepakatan yang telah diputuskan secara bersama selain merupakan keputusan yang wajib didokong oleh ahli apatah lagi kepimpinan tertinggi pas. Jadi, keputusan ini seharusnya tidak lagi dipertikaikan dan di letak sebelah.

Andai benar Presiden turut terlibat dengan Kumpulan Mustafa Ali (seperti disebut sayuti), saya bimbang arah tuju Pakatan rakyat akan terjejas. Kemudi utama pas (presiden) bila tidak lagi mendokong keputusan muktamar tetapi lebih lagi mengutamakan keputusan sendiri dari suku sakat Terengganu : seakan atas nama perhubungan pas terengganu (kebanyakan dari kumpulan ini didokong oleh pemimpin pas dari terengganu seperti Presiden, Mustafa Ali, Harun Taib dan pemimpin2 terengganu yang lain) maka muktamar tahunan pas bukan lah lagi suatu yang berharga, malah ia hanya akan menjadi tak ubah sepeti sidang oic atau liga arab yang hanya mengumpulkan semua pimpinan hanya untuk bercuti dan bercakap2 kosong tanpa perlu diteruskan keputusan yang dicapai. Jangan jadi diktator dengan keoutusan sendiri, tetapi kembalilah kepada keputusan bersama yang dicapai dari semua pemimpin di semua peringkat.

Tetapi bila melihat di sebalik keadaan kurang sihat ini, saya merasakan semuanya terletak kepada Anwar Ibrahim. Kumpulan yang disifatkan sebagai Kumpulan Mustafa Ali dilihat seolah hilang kepercayaan kepada Anwar Ibrahim dan seperti masih berdendam dengan Anwar terhadap sejarah hitam politik pas vs Anwar dan Umno suatu ketika dahulu. Mereka juga seakan mengkhuatiri dasar pas akan tersasar jika pembentukan negara pakatan rakyat akan dipimpin oleh Anwar Ibrahim selain kebimbangan lain bila melihat kepentintangan Islam seperti kurang mendapat perhatian Anwar dalam gagasan pembentukan kerajaan pakatan rakyat pimpinan beliau. Bagi kumpulan yang satu lagi, saya merasakan mereka berpegang dengan keputusan yang dicapai bersama dari semua peringkat dalam muktamar baru-baru ini dan pakatan rakyat harus diperkasakan selain harus sama-sama mendokong kesepakatan yang telah dicapai dalam perbincangan peringkat tertinggi pemimpin2 pakatan rakyat. Jadi, dengan mendokong dan bersama2 berkerja dalam meneruskan keputusan ahli ini, mereka lebih bersikap positif dari segi dhzan (husnuz dhzan) dan moral dalam erti pakatan dan pemuafakatan. Apakah gagasan 'memperkasakan pakatan rakyat' akan tercapai jika masing2 dari kalangan pemimpin pas melontar sindiran terhadap usaha pakatan ke arah gagasan tersebut yang mereka sendiri mengisi ruang di dalamnya. Hal ini kurang bermoral dalam permuafakatan yang telah dimetrai bersama. Jadi kumpulan kedua ini mengambil pendekatan memberi kepercayaan penuh kepada keputusan yang dicapai dalam Pakatan Rakyat.

Apa pun, saya melihat di antara 2 kumpulan ini (yang su'u dhzan dan mempertikai usaha Anwar serta kumpulan yang memberi kepercayaan dan mendokong bersama usaha anwar) ada titik tengah di antara mereka. Semuanya bertitik atas dasar islam dan perjuangan islam secara syumul. Satu kumpulan membimbangi dasar Islam yang didokong pas dari dahulu akan terjejas dengan kepimpinan Anwar dan satu lagi mengharapkan Anwar tidak lagi mengulangi sejarah hitam tersebut dan harus memberi ruang kepada pas menjulang dasar islam jika berpeluang membentuk kerajaan persekutuan.

Semuanya kembali kepada Anwar. Harapan dari kedua kumpulan ini hanya satu iaitu dasar Islam secara syumul jangan disekat dan disisihkan oleh Anwar. Jangan sekali-kali cuba mengkhianati pemimpin2 pas yang telah memberi kepercayaan kepada anda wahai Anwar. Jika Anwar menolak dan meminggirkan prinsip2 Islam yang syumul yang menjadi asas perjuangan pas yang didokong selama ini, pastinya pas tidak akan teragak-agak berbulat suara untuk bersendiri dalam perjuangan.

Tiada ulasan: