Selamat Datang

Isnin, 17 November 2008

Tahniah kerajaan Pas Kedah...

Bukan tidak ada aktiviti. Malah terlalu banyak aktiviti yang dilakukan. Cuma saja, aktiviti program kerajaan kurang mendapat liputan. Mengharapkan Warta Darulaman yang diedar percuma setiap bulan sahaja pasti tidak mampu menyampaikan misi kerajaan kepada rakyat dan penyokong. Lebih malang, Harakah juga seakan tidak berapa berkenan mengkhabarkan agenda kerajaan Kedah. Yang saya hairannya kenapa agenda Kedah kurang menarik perhatian editor harakah untuk diwar-warkan... Banyak pembaharuan telah dibuat tetapi tidak diberi liputan. Begitu juga dalam isu kuota 50-50 pemilikan rumah baru-baru ini. Apa sangat sumbangan Harakah dalam menyampaikan pemahaman yang betul kepada rakyat?

Bayu melihat sesuatu yang amat malang bila penyokong dan ahli pas lebih suka mengambil sikap menyerang dari berbincang dan bersoal terus kepada pihak pimpinan. Malangnya lagi bila ramai penyokong pas menjadi lidah kepada BN / Umno dalam melekehkan kerajaan sedia ada.\Tetapi sikap untuk membela langsung kosong. Kalau dah yang salah dijaja merata kampung tanpa dibincang dengan pimpinan akan hujung pangkalnya di samping yang betul pula tidak disokong dan dipertahankan maka Kerajaan Pas Kedah sebenarnya berhadapan bukan sahaja dengan BN tetapi ahlinya sendiri yang mendendami dan mengkhianati pimpinan.

Setelah 8 bulan, banyak pihak terutamanya penyokong PR seperti tidak berpuas hati bila kerajaan di bawah pimpinan Dato Seri Ust Azizan Abd. Razak tidak menimbulkan sebarang kontroversi dan tiada bahan BN kedah mahu jadikan bahan serangan. Ini lah malangnya, minda pembangkang yang masih tidak dapat diubah lagi dalam masa 8 bulan ini.

Sikap Ust Azizan memilih 'cara selamat' tidak berapa disenangi oleh penyokong pas yang saya labelkan ekstrim. Sikap Ust Azizan yang tidak terburu-buru dan bermain politik selamat dalam mentadbir Negeri Kedah seharusnya diberi kepercayaan dan pujian kerana tumpuan menyusun stratergi dan sistem dapat difikirkan secara lebih baik. tarbiyah wala' di saat inilah harus direalisasikan. Hasrat YAB Menteri Besar untuk memperkasakan terlebih dahulu pentadbiran dan menstabilkan pengurusan Kerajaan suatu langkah yang baik. Bukan semua perkara mesti digopohkan.

Bukankah 50 tahun itu terlalu lama? maka seharusnya semua Ahli mesyuarat Kerajaan Negeri diberi masa untuk membersihkan segala daki ini secara baik dan teliti selain kita juga menyedari semua yang menerajui kerajaan kedah sebelum ini bukanlah orang yang pernah mentadbir kerajaan. Mereka harus terlebih dahulu menyemak dan meneliti. Bukankah peruntukan tahunan Kerajaan Kedah 2008 juga telah dihabiskan dalam suku tahun pertama sebelum PR ambil alih Kerajaan?!

Baru-baru ini Kerajaan Pas Kedah telah mencadangaan untuk menambah kuota pemilikan rumah Bumiputera dari 30% kepada 50%. Penyokong yang sebelum ini mahukan pas kedah ada isu, tiba-tiba merekalah orang yang paling gubra dan bagai beruk dibelacankan bila masing-masing melatah dan tak senang duduk.

Pemaju-pemaju perumahaan yang kebanyakannya bukan kaum Bumiputera sebelum ini pun bukannya betul sangat. Ramai pemaju-pemaju yang menyembunyikan kuota Bumiputera itu dengan memberi alasan ianya sudah habis dijual bila ada kalangan Bumiputera mahu membelinya. Perkara seperti ini banyak berlaku terutama bagi pembangunan rumah-rumah yang berdekatan dengan bandar. Setelah disimpan dalam satu jangka waktu, mereka akan membuat permohonan supaya kuota itu dilupuskan dengan alasan tidak mendapat sambutan dari Bumiputera. Mereka gunakan pula orang-orang politik yang berpengaruh untuk menyokong permohonan mereka itu. Sedarkah dengan keadaan politik sebegitu dalam zaman BN memerintah dulu?

Sebenarnya cadangan kuota 50-50 itu dibuat pada penempatan rizab melayu. Seharusnya jika disebut tanah rizab melayu, bukan sahaja 50-50 tetapi lebih dari itu, atau mungkin 100% mesti diberikan kepada melayu/bumiputera. Sedar atau tidak, tanah-tanah rizab melayu ini apabila dibangunkan maka melayu akan kehilangan tempat mereka. Strategi 30-70 ditambah lagi dengan pengamalan kerajaan sebelum ini merupakan taktik bersistem menghambat bumiputera dari bumi sendiri demi keuntungan beberapa pihak sahaja bukannya rakyat biasa.

Isu kuota ini langsung tidak kena mengena atau melibatkan hak atau tanah milikan bersama antara kaum apatah lagi menelan hak kaum lain. Kuota ini hanya bertujuan memastikan hak melayu yang telah diperuntukan selama ini tidak tergadai malah menguruskannya supaya dapat dipastikan sampai kepada sasaran. Kuota ini hanya menguruskan hak yang diperuntukkan kepada melayu/bumiputea semata-mata tanpa diusik sedikit pun hak kaum lain. Maka tindakan kerajaan kedah menyelamatkan bumiputera ini sangat harus disokong dan diberi pujian. Malangnya, jika selepas tanah rizab melayu dibangunkan dan kuota asal 30-70 terus diamalkan maka makin hari makin jauhlah bumiputera dihalau dari tanah sendiri.

Ini bukan isu perkauman atau isu Pas menelan hak kaum lain. Tetapi ini adalah keputusan membela tuan tanah dari dihambat oleh sistem. Tanah dan hak kaum lain seinci pun tidak dikacau.. dan hak kaum lain sedikit pun tidak tergugat kerana kuota ini hanya pada tanah rizab untuk orang melayu. Apa guna rizab untuk orang melayu ada, jika pembelaan dan kuota untuk menyelamatkan rizab tersebut diserang...

Mungkin benar, orang pas terjerat dengan bayangan perkauman yang dicipta budaya BN..

Tiada ulasan: