Selamat Datang

Jumaat, 17 Oktober 2008

Tahniah 'YB J' dan 'Ratu Anjing'

bagi bayu puisi dan cerpen yang dikatakan kontreversi baru-bari ini satu perkembangan sihat dalam dunia penulisan. Cerepen YB J dan puisi Ratu Anjing walaupun mungkin dianggap agak keterlaluan oleh sebahagian pihak, namun bagi bayu ia suatu yang menarik.

Pembelaan yang dibuat Pena berhubung isu ini sangat jelas. "Pena mempertahankan Dr Ibrahim dan Datuk Chamil atas dasar karya kreatif yang tidak menyatakan secara spesifik kepada apa dan siapa.

"Itu merupakan hak penulis untuk berkreatif," kata setiausahanya Syed Mohd Zakir Syed Othman.


Jika ada pihak yang terasa disentuh, ini menunjukkan karya tersebut telah berjaya. Begitu juga dengan SHIT bila ada mereka yang benar-benar terasa shit itu mengisahkan tentang hidup mereka.

Apa pun karya mesti diteruskan. Penulis harus bersifat diktator dengan penulisannya. selagi tidak menghina dan menfitnah secara jelas, segala karya harus terus bebas. Bayu menyokong pembelaan Pena ini berdasarkan kebebasan berkarya. Cuma dalam kebebasan, batasan yang diletakkan oleh Islam harus terus dijaga. Jika karya ini betul berunsur fitnah dan menghina, itu urusan pemilik karya dengan Tuhan, kerana di sini semuanya dibuat dalam bentuk kinayah.

Tiada ulasan: