Selamat Datang

Selasa, 14 Oktober 2008

plan 16 September berada di fasa-fasa terakhir?

walaupun 16 September sudah berlalu, tetapi projek plan 16 September masih berterusan. Walaupun kedengaran macam-macam bunyi di peringkat akar umbi penyokong parti masing-masing, namun usaha pucuk pimpinan Pakatan Rakyat tidak lagi menoleh ke belakang malah terus menyusun usaha untuk memenuhi cita-cita rakyat Malaysia tersebut.

Perkembangan terbaru menunjukkan khilaf yang berlaku antara pimpinan Pas sudah selesai dan semua pihak kembali mendokong projek plan 16 September yang didakwa sudah memasuki fasa-fasa terakhir mengambil alih kerajaan persekutuan yang sedia ada.

Keputusan Pas untuk mengahantar delegasi 5 orang pemimpin paling kanan dalam Pas menyertai Mesyuarat Pembentukan Kerajaan baru bersama Dap dan PKR dilihat sebagai suara sepakat baru Pas mendokong plan 16 September. 3 pimpinan utama yang dikatakan kurang yakin plan ini berjaya ( Presiden, Timbalan Presiden dan Mohamad sabu ) telah dipilih dan mereka juga bersetuju untuk ke Mesyuarat yang didakwa keputusan menghantar lima pemimpin berprofil tinggi parti dibuat kerana perbincangan ke arah pembentukan kerajaan baru "sampai ke tahap lebih tinggi" yang melibatkan perbincangan dasar-dasar dan persediaan membentuk jemaah menteri.

Dakwaan Abdullah Badawi yang semakin dipinggirkan oleh Umno bahawa Pembangkang mengarut dan buang masa mungkin boleh dijadikan bukti peralihan itu benar bakal berlaku. Pemimpin Umno bila bercakap, pasti lah yang betul adalah kenyataan sebalik ucapan tersebut. Beliau yang kerap mengatakan usaha pakatan ini tidak betul dan sering meminta dihentikan isu ini seperti terlupa kerana beliaulah orang yang kerap mengulas isu tersebut. Usaha melalak tak ketahuan punca sedangkan dakwaannya perkara ini cumalah angan-angan kosong pakatan menggambarkan betapa beliau yakin dan sentiasa gusar Plan 16 September akan berjaya..

Tiada ulasan: