Selamat Datang

Sabtu, 25 Oktober 2008

Harian Metro tidak patut..

Saya sebenarnya sedih dan terfikir kenapa Harian Metro begitu berminat dengan ungkapan seakan-akan berniat jahat mahu burukkan golongan Ustaz.

"Imegresen Memburu 'Ustaz' dipercayai dalang membawa masuk pendatang" (25 Oktober m/s A 27) dan " 'Ustaz' gila Judi " (Metro Ahad, 26 Oktober 2008, m/s B6) merupakan 2 contoh paling terbaru yang saya percayai berniat sesuatu terhadap label 'ustaz'.

saya sangat sedih dengan penggunaan tersebut yang sebenarnya bukan menceritakan perihal sebenar seorang ustaz.

saya fikir penggunaan tajuk yang sensasi sebegitu tidak lain hanyalah sebagai dakyah sulit pihak media dalam merendahkan gelaran 'ustaz'.

Bagi umat Islam dan melayu, ustaz merupakan golongan yang muli dan sentiasa menjadi rujukan. Walaupun mereka bukan maksum tetapi gelaran tersebut tidak boleh dicapai melainkan perlu orang yang ada ilmu agama. Saya melihat, dalam kebejatan akhlak manusia hari ini yang terpalit hampir ke semua lapisan masyarakat, pihak media khususnya Metro cuba mengheret gelaran yang mulia ini bersama dalam kekalutan masyarakat supaya menggambarkan orang yang ada ilmu agama juga terjebak dengan maksiat, apatah lagi orang biasa dan artis yang tidak langsung berpegang kepada agama.

Saya juga sedar, ada golongan yang berpendidikan agama turut terlibat dalam gejala-gejala yang tidak baik, tetapi harus sedar bukan semua orang yang belajar agama mendapat status ustaz selain kes-kes moral yang melibtkan golongan ini masih menjadi kes-kes terpencil jika betul-betul ada.

Saya pohon media segera menghentikan usaha mencemarkan kedudukan dan status ustaz di mata masyarakat. Sekurang-kurangnya gelaran tersebut mencerminkan masih ada pihak yang baik dalam masyarakat sekarang.

waLLahu a'lam.

Tiada ulasan: