Selamat Datang

Jumaat, 7 Disember 2007

Pengerusi SPR perlu ditukar !!

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dengan tindakannya yang melampau harus diambil tindakan. Dalam riuh BERSIH mendesak pilihanraya yang bersih dan sistem pilihanraya yang adil, tiba-tiba pengerusi SPR berkenyataan sebegitu.. pecah tembelang !!

Pengerusi SPR tidak layak lagi mengurus proses Pilihanraya dengan kenyataannya sebegitu. Selain tidak menghormati parti-parti pembangkang, tindakannya juga menunjukkan betapa beliau tidak matang menjadi seorang yang profesional dan bersikap bebas serta tidak menyebelahi mana-mana pihak atau menghentam mana-mana pihak yang menyertai proses pilihanraya. Sebagai sebuah suruhanjaya yang bebas dan dipertanggungjawabkan mengadili urusan pilihanraya, tindakan dan kenyataan beliau jelas bercanggah dari gagasan asal SPR diwujudkan.

Kerajaan jika masih telus mengamalkan demokrasi yang tidak berat sebelah harus menerima pandangan dan suara BERSIH supaya tidak dilanjutkan tempoh perkhidmatan Tan Sri Abdul Rashid yang jelas tidak bersikap adil terhadap pembangkang terutama Pas ( secara khusus kepada Prsidennya).

Tuntutan ini jika dilaksanakan, sekurangnya menjamin pendirian kerajaan mendokong demokrasi yang adil untuk rakyat Malaysia. Jika tuntutan supaya menamatkan perkhidmatan Tan Sri Abd Rashid ini tidak dipedulikan, apa yang lebih jelas kepada rakyat Malaysia sekarang hanya lah..
memang benar Kerajaan dan amalan demokrasi negara seperti apa yang telah didakwa oleh BERSIH!!

Tiada ulasan: