Selamat Datang

Sabtu, 8 Disember 2007

Haramkan Hindraf!!!!

Bayu sekali lagi terpanggil menyentuh isu Hindraf..

Umat Islam dan rakyat Malaysia harus menyatakan sokongan terhadap desakan Pembela untuk mengharamkan Hindraf. Bayu memuji sikap yang diambil kerajaan untuk menilai semula tututan Pembela terhadap isu hindraf. Jika benar seperti apa yang telah didakwa, maka Hindraf harus diharamkan selain tindakan undang-undang harus dikenakan kepada pimpinan serta mereka yang terlibat dengan aktiviti hindarf.

Bayu juga mendesak seluruh rakyat Malaysia,blogger-blogger, penulis-penulis, pemikir-pemikir, ahli-ahli akademik, institusi-institusi masyarakat, badan-badan bukan kerajaan (Ngo's) serta badan-badan politik lain yang menyayangi keharmonian serta kestabilan perpaduan antara kaum dan agama untuk sama-sama menyatakan pendirian yang jelas menolak tuntutan Hindraf. Kita juga harus jelas mendesak Hindraf supaya tidak lagi membangkitkan isu-isu seperti ini. Bagi umat Islam dan melayu Malaysia, tuntutan dan ugutan hindarf harus dilihat sebagai satu cabaran kepada agama dan bangsa kita. Dakwaan Pembela jelas berasas.

sebelum ini kita (selain kerajaan) tidak pernah menafikan hak mereka untuk berkumpul dan berhimpun demi menyuarakan tuntutan mereka (walaupun bayu tidak berapa bersetuju dengan respon awal beberapa badan dan pertubuhan berkenaan hak mereka berhimpun), tetapi sekarang kita harus membantah tuntutan dan dakwaan mereka. Kita amat perlu mendesak supaya Hindraf diharamkan jika benar seperti apa yang telah didakwa oleh Pembela. Gerakan Islam keseluruhannya harus jelas dengan isu ini. Pendirian tegas menentang tuntutan melampau Hindraf harus disuarakan.



di sini bayu memetik kenyataan media Teras Pengupayaan melayu sebagai renungan,

http://temanteras.wordpress.com/

http://temanteras.wordpress.com/2007/12/04/meniti-rasa-perkauman-yang-merbahaya/#more-68

MENITI RASA PERKAUMAN YANG MERBAHAYA

1 Disember 2007

TERAS mengambil pendirian bahawa tuntutan Hindraf yang mengguna tuduhan kaum India menghadapi “etnik cleansing” , “pemusnahan ribuan Kuil” di Negara ini adalah tuduhan yang melulu dan tidak bertanggungjawab.

Dalam memorandum Hindraf terkandung tuntutan untuk hak istemewa kaum bumiputera perlu dimansuhkan dan mendakwa “golongan ekstrim Islam yang didokong oleh kerajaan sedang menindas kaum India” berbaur perkauman yang tajam dan sempit dan membakar rasa benci kaum India kepada orang Melayu Islam.

Kami terpaksa bertegas bahawa jika hal ini yang menjadi alasan Hindraf untuk menuntut ganti ringgit bertrilion ringgit dari kerajaan British , bukan sahaja ia suatu tempelakan kepada bangsa Melayu yang seolah-olah menafikan hak orang India malah menuduh mereka diperlakukan dengan zalim dalam kontrak sosial yang dipersepakati dalam Perlembagaan Persekutuan. Sudah tentu ini suatu tuduhan yang sangat berat dan berunsur menghasut untuk mempertembungkan bangsa India dengan orang Melayu. Padahal tuntutan untuk mendapat ganti rugi itu dikaitkan dengan tafsiran bahawa kaum India didatangkan sebagai buruh upahan dari India yang didakwa tidak mendapat haknya sebagaimana sepatutnya selepas merdeka .

Soalanya jika benar ini menjadi alasan untuk Hindraf bertindak membawa isu ini kepada peringkat antarabangsa dan memberi gambaran wujudnya penindasan ke atas kaum India, kenapa ia tidak membandingkan dan mendedahkan pendapatan per kapita bangsa India adalah lebih tinggi dari orang Melayu di Negara ini? Kenapa sejumlah orang India yang kaya raya dalam industri komunikasi dan penguasaan dalam bidang professional seperti peguam dan perubatan tidak juga disebut sebagai sebuah pencapaian yang mengatasi bangsa Melayu? Kenapa nasib orang Melayu diperingkat bahawan jauh lebih buruk dari kaum India tidak ditimbulkan.? Kenapa kemunduran orang Melayu yang masih terus menjadi wajah yang lebih ketara di luar Bandar tidak menjadi perkara yang diungkitkan oleh Hindraf ?

Jika ada ruang untuk kaum Melayu juga menuntut ganti rugi kepada kerajaan British , kaum Melayu juga sepatutnya mendesak pampasan bertrilion-trilion ringgit kerana selepas 50 tahun merdeka sistem pentadbiran British telah menyebabkan orang Melayu hilang hak dan kuasa ekonomi yang dipindahkan kepada bangsa lain yang didatangkan dari luar.

Untuk menuding bahawa kaum India ditindas oleh bangsa lain padahal mereka mempunyai ruang untuk menikmati kesejahteraan dan kemakmuran di Negara dengan jauh lebih baik berbanding dengan Negara-negara disekitar Malaysia adalah sangat tidak bertangungjawab. Golongan ini yang beragenda perkauman sempit yang dikaitkan pula dengan agama jelas cuba menggunakan alasan undang-undang untuk mendramatik tuntutan mereka seolah-olah ia suatu yang menasabah. Dan boleh menjadi suatu tuntutan bersejarah dalam sistem mahkamah yang sedia ada. Pada akhirnya sudah tentu tuntutan itu tidak mungkin dapat dilayan oleh kerajaan British akan tetapi tujuan asas mereka ialah supaya diberi gambaran seolah-olah mereka sedang mengalami “genocide etnik” yang paling zalim.

TERAS ingin mengingatkan bahawa selama 50 tahun merdeka bangsa Melayu sudah mengadai dan memberi ruang yang sangat luas kepada kaum lain untuk menikmati kemakmuran di Negara ini. Dari pemilikan tanah kepada mendirikan dan mendapat peluang belajar di institusi pengajian tinggi , membina puluhan ribu kuil , mengujudkan sekolah jenis kebangsaan, membenarkan penggunaan bahasa ibunda sendiri dan mendapat jawatan dalam sektor awam dan swasta. Orang Melayu menunjukkan keupayaannya untuk menghargai kehadhiran bangsa lain bersama di Negara ini.

Polisi Jus Soli yang membenarkan kerakyatan automatic telah melicinkan proses perwarganegaraan bangsa lain untuk terus hidup secara sah di Negara ini. Kenapakah Hindraf mengungkitkan penafian hak dan penindasan seperti yang cuba digambarkan yang sebenarnya tidak wujud seperti yang didakwa . Jika memang dakwaan dalam memerondum Hindraf itu palsu dan mengandungi unsur untuk melaga-lagakan antara kaum , maka TERAS merasa berkewajipan untuk memberi reaksi balas yang tegas.

TERAS sememangnya mahu keharmonian di Negara ini tidak digugat oleh unsur dan tindakan melampau yang mencetuskan kebencian antara kaum. Jangan hendaknya Hindraf cuba merosakkan keamanan antara agama dan bangsa yang telah cuba dipupuk sekian lama.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS
Merbok, Kedah

2 ulasan:

tintaHati berkata...

Takutnya kalau kejadian 13may dulu berulang kembali...

eh betolkan 13 may?

BaYu SenJa berkata...

tinta,
hehe.. memang takut pun..

harap2 tak jadi la..
tapi kalu dah jadi?!