Selamat Datang

Ahad, 7 Oktober 2007

Lailatul Qadar...



sahur... hehe, melantak nasi mandi al-yaman pagi-pagi buta...
hehe, semakin sihat la anakanda mu ni wahai mama :)


selepas 7 minit, Selesai berjuang..
huhu, lahap sungguh..
hakim dirani, sapa makan ni?!!




tapi tu la... ni sapa nak selesaikan plak?!!
huhu, hidup sorang bujang betul la...



sempat juga ke airport..

hantar sahabat2 yang nak pulang beraya di Malaysia...
bayu?
eh! dah nak masuk kali ke 4 beraya di sini...

hehe, Salam Ramadhan dari perantau :)
# anda semua boleh tengok kami di sini melalui Astro dalam Ucapan perantau.. bayu pun ada sama !!!!
( tapi tak tau rancangan apa..)


Info Ramadhan,
Sesungguhnya, fadhilat yang disebut2 pada setiap malam yang sering kita dengar itu merupakan hadis yang tidak ada asal baginya..
namun, apa lah salahnya kita beribadat lebih dari biasa di bulan ramadhan demi mendapat apa yang lebih besar dari semuanya.. iaitu Redho Allah dan dapat melihat wajah Allah di akhirat kelak :)

Lailatul Qadar: melalui pengalaman dan pertemuan dan hujah yang lain, maka Ulama masing-masing berpendapat dengan pendapat yang berbeza.. ada yang menyebut lailatul qadar pada malam yang ke 21. Ada juga yang berpendapat ke 27 dan sebagainya.. dan ada juga yang langsung tidak menentukan malam mana berlakunya lailatul qadar.. ada yang menyebut 10 malam terakhir dan ada yang menyebut berkemungkinan berlaku di mana-mana sahaja malam sepanjang 30 hari di bulan Ramadhan.
tetapi apa yang pasti, Rasulullah beribadat pada 10 malam terakhir lebih dahshat dari malam2 yang sebelumnya (walaupun malam2 sebelumnya memang terlalu dahshat ibadah nabi.. bukan amalan manusia seperti kita ).. dan nabi akan lebihkan lagi di malam2 yang witir / ganjil (21,23,25,27 dan 29)

sama2lah kita merebut peluang keemasan ini.. ibadahnya lebih baik dari 1000 bulan (lebih kurang 83 tahun).
Umur kita juga kemungkinan tidak sepanjang itu...


Info Lailatul Qadar..
Nabi tidak pernah tidur walau sesaat di malam2 ramadhan.. Malam2nya dihidupkan dengan solat, zikit, tilawatul quran dan ibadah yang penuh..

apa salahnya kita lebih panjangkan waktu qiamullail kita dari hari2 biasa pada malam2 terakhir ini..

Salam Merebut Lailatul Qadar dari Damaskus buat teman2...

10 ulasan:

ZLAA berkata...

Salam Bayu

Alhamdulilah dah dapat emel. Nasi tu mengancam sungguh. Nampak gayanya petang ni kami nak pergi berbuka di luar lah, Restoran Kurdistan untuk hilangkan terliur nasi tu.. Nak buat sendiri sat lagi rasa tak sama..

akirasuri berkata...

Salam ustat..

wah! makan dalam dulang.
tiba-tiba kepingin makan nasik ambeng pulaklah..
ho ho ho..

CerminDiri berkata...

salam kehidupan,

bayu,
selamat hari raya, ampun maaf dipinta atas salah silap lalu.
kalau nak bagi duit raya, cermin cukup berbesar hati untuk menerima.

faridmw berkata...

salam..
selamat hari raya..
sedapnya nasi mandi...
tak ajak pon...

BaYu SenJa berkata...

kak zlaa,
hehe.. tu la pasal. kalau dah tau resepi takyah perabis duit gi bersahur di kedai... huhu
tokey tu tak mau bagi resepi @!!!!

akira,
macam2 ya teringin bulan posa ni :)
huhu

cermin,
wey, takkan bos nak duit raya dari kuli kot ??!!!!
salam syawal juga dari bayu..


farid,
hmm.. memang nak ajak.. tapi terlupa :) sebab dah tak sabo nak nunggu !!

kieron berkata...

salam...
lama sungguh sy tak menjengah ke blog saudara ni...ape khabar awk di sna?raya lelok tau...k la,salam aidilfitri maaf zahir batin.tak care..

IndahSakura berkata...

Salam aidil fitri buat Bayu.
Maaf zahir & batin. Moga ceria selalu :)

tintaHati berkata...

Salam eid bayu...Dalam ucapan raya tu ada ucapan utk tinta tak? kalo xda, xmo tgk lah....hehehe

Selamat meraikan lebaran di rantau...maaf ya atas salah silap selama berblogging.

bang_gugar berkata...

salam,

selamat hari raya bayu
maaf zahir dan batin

hehehe
(",)

ukhti27 berkata...

As-Salamu`alaikum wa RahmatuLlah.

Eid Mubarak to you and your beloved ones.
Please forgive me for any of my shortcomings.
Taqqabal ALLAHu minna wa minkum.

Fi amanALLAH :)