Selamat Datang

Jumaat, 14 Oktober 2011

Manusia Kalah Dengan Seekor Merpati

لَقَدْ هَتَفَتْ فِي جُنْحِ لَيْلٍ حَمَامَةٌ # عَلَى فَنَنٍ وَهْنًا وَإِنِّي لَنَائِمُ

كَذَّبْتُ وَ بَيْتِ اللهِ لَوْ كُنْتُ عَاشِقًا # لَمَا سَبَقَتْنِي بِالبُكَاءِ الحَمَائِمُ

وَأَزْعُمُ أَنِّي هَائِمٌ ذُو صَبَابَةٍ # لِرَبِّي فَلَا أَبْكِي وَتَبْكِي البَهَائِمُ



Sesungguhnya merpati berteriak memanggil di kegelapan malam # Di atas dahan terus memanggil sedang aku terus tidur.

Aku berbohong (kata cintakan Allah) sedangkan demi Bait Allah sekiranya aku orang yang a'syik dgn Allah # Sudah tentulah burung tidak akan mendahuluiku menangisi (kerana Allah).


Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang merindui kekasihnya # Namun kenapa aku masih belum pandai menangis kerana cinta seperti tangisnya binatang-binatang.



Syair ini dinaqalkan di dalam kitab Ayyuhal Walad (wahai anakandaku) - Karya Imam Al-Ghazali Hujjatul Islam. Renung-renungkan pada diri kita sendiri.

Tiada ulasan: