Selamat Datang

Sabtu, 19 September 2009

Khutbah Eidul Fitri 1430

Selamat menyambut Eidul Fitri.

Saya tinggalkan saudara / saudari penjenguk blog ini dengan khutbah saya di Surau Al-Ikhwan, Bandar Amanjaya Kedah.

KHUTBAH AIDILFITRI 1430H

Khutbah Pertama

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته

اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَر
اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَر
اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَر

الله أكبر خَلَقَ الخُلْقَ وَأَحْصَاهُمْ عَدَداً ، الله أكبر وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ القِيَامَةِ فَرْداً ، الله أكبر خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ بِقَدَرْ، الله أكبر مَلَكَ كُلَّ شَيْءٍ وَقَهَّر،َ اللهُ أَكْبَرُ كُلَّمَا صَامَ صَآئِمٌ وَأَفْطَرَ، اللهُ أَكْبَرُ كُلَّمَا لاَحَ صَبَاحُ عَيْدٍ وَأَسْفَرَ، اللهُ أَكْبَرُ مَا هَلَّلَ مُسْلِمٌ وَكَبَّرَ.وَتَابَ تَآئِبٌ وَاسْتَغْفَرَ.

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَرُ لا إله إلا الله و اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ،

الحمد لله الذي جعَل هذا اليوم عيدًا لعباده المؤمنين. وختَمَ به شهر الصيام للمخلصين. وجعَل في طاعته عزَّ الدنيا والآخرةِ للطائعين. وفي معصيته ذلُّ الدارَين للعاصين. أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريكَ له، وأشهد أن محمدا عبده ورسولُه. اللهم صلِّ على سيدنا محمدٍ وعلى آله وأصحابه أجمعين.
أما بعد، فيا عباد الله، اتقوا الله، إنّ الله مع المتقين.

Sidang jemaah yang dirahmati Allah SWT.



Saya berpesan kepada diri saya dan sidang jemaah sekalian agar marilah bersama kita teguhkan ketaqwaan kepada Allah SWT kerana orang-orang yang mendapat kemenangan di hari akhirat kelak hanyalah orang-orang yang bertaqwa kepada Allah SWT. Marilah sama-sama kita muhasabah diri, apakah kita peroleh taqwa yang Allah tawarkan kepada ummat yang mengisi Ramadhan ini dengan melaksanakan segala titah perintah Allah, meninggalkan segala larangannya dan menjungjung tinggi syiar membesarkan Allah dalam segala aspek kehidupan manusia. Bukankah madrasah Ramadhan ini tujuannya mahu mendidk hamba supaya meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT?

Firman Allah swt. berfirman

يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

” wahai orang-orang yang beriman, difardhukan kepada kamu puasa sepertimana difadhukan kepada umat sebelum kamu semoga kamu nanti bertaqwa”
Al-baqarah 183

Hadirin mukminin rohimakumuLLah.

Kita baru sahaja meninggalkan bulan Ramadhan yang merupakan bulan yang penuh dengan rahmat, maghfirah dan jaminan pembebasan dari azab neraka Allah swt. Amat beruntunglah mereka yang meninggalkan ramadhan bersama dengan satu kemenangan kembali kepada fitrah kehambaan di sisi Allah swt. Alangkah sia-sianya mereka yang tidak mengambil kesempatan sepanjang berada di bulan Ramadhan untuk meningkatkan amal ibadat sebagai bekalan untuk mengadap Allah SWT. Alangkah ruginya mereka yang tidak mengambil kesempatan mendidik jiwa dan nafsu supaya kembali tunduk kepada Pencipta dengan erti kata sebenarnya. Dan alangkah celakanya mereka yang meninggalkan ramadhan tanpa dosa diampuni, malah semakin bertambah pula dosa dengan Allah swt. Di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Al-Hakim, Rasulullah SAW bersabda :

« احُضُرُوا المِنْبَرَ » فَحَضَرْنَا فَلَمَّا ارْتَقَى دَرَجَةً قَالَ : « آمين » ، فَلَمَّا ارْتقَىَ الدَّرَجَةَ الثَّانِيَةَ قال : « آمين » فَلَمَّا ارْتَقَى الدَّرَجَةَ الثَّالِثَةَ قال : « آمين » ، فَلَمَّا نَزَلَ قُلْنَا : يَا رَسُولَ اللهِ لَقَدْ سَمِعْنَا مِنكَ الْيَوْمُ شَيْئًا مَا كُنَّا نَسْمَعُهُ قَالَ : « إِنَّ جِبْرِيلَ عليه الصلاة والسلام عَرَضَ لِي فَقَالَ : بَعُدَا لِمَنْ أَدْرَكَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ قُلْتُ : آمين ، فَلَمَّا رَقَيْتُ الثَّانِيَةَ قَالَ : بَعُدَا لِمَنْ ذُكِرْتَ عِندَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْكَ قلت : آمين ، فَلَمَّا رَقَيْتُ الثَّّالِثَةَ قَالَ : بَعُدَا لِمَنْ أَدْرَكَ أَبَوَاهُ الكِبَرَ عِنْدَهُ أَوْ أَحَدُهُمَا فَلَمْ يُدْخِلاَهُ الجَنَّةَ قُلْتُ : آمين »

Yang bermaksud : Rasulullah SAW bersabda : Hadirlah ke mimbar semuanya. Apabila kami (sahabat) hadir, Nabi :saw telah lalu naik ke mimbar, apabila melangkah tangga pertama, baginda berkata : Amin, apabila melangkah tangga kedua, baginda berkata, Amin, apabila melangkah tangga ketiga, baginda berkata Amin. Apabila baginda turun, kami bertanya : Wahai Rasulullah, kami telah mendengar daripada kamu pada hari ini sesuatu yang tidak pernah kami mendengarnya. Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku :
Jauhlah (dari rahmat Allah) kepada sesiapa yang bertemu Ramadhan tetapi dia tidak diampunkan dosanya oleh Allah SWT, aku berkata, Amin.
Bila aku menaiki tangga kedua, Jibril berkata : Jauhlah (dari rahmat Allah) kepada sesiapa yang disebut nama kamu di sisi mereka, maka mereka tidak berselawat kepadamu, aku berkata, Amin.
Bila aku menaiki tangga ketiga, Jibril berkata, Jauhlah (dari rahmat Allah) kepada sesiapa yang kedua ibubapanya atau salah seorang darinya mencapai usia tua di sisinya tetapi tidak memasukkannya ke dalam syurga (dengan amal baktinya sebagai seorang anak), aku berkata, Amin.
(Hadis riwayat Hakim dan disahihkan oleh Albani)


Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian,
Alhamdulillah, hari ini umat Islam di seluruh dunia menyambut hari raya yang merupakan hari kemenangan bagi kaum muslimin. Kesempatan ini saya sekali lagi berpesan sepertimana khutbah saya di tahun lepas, janganlah kita rosakkan ibadah raya kita dengan aktiviti-aktiviti maksiat. Terlalu bidaah dholalahlah syawal kita jika kita isi sambutan eidul fitri ini dengan hiburan yang melampaui syariat Allah seperti yang dianjur oleh banyak pihak terutamanya pihak televisyen saban tahun. Semoga, kita terhindar dan tidak bersama dengan pihak yang kufur dengan nikmat rahmat eidul fitri ini.

Marilah kita isikan eidulfitri ini dengan perbanyakkan doa agar segala amalan yang kita isi dalam ramadhan yang baru berlalu diterima oleh Allah swt. Allah mengajar agar eidul fitri ini diisi dengan program membesarkan Allah swt. Perbanyakkan ucapan takbir membesarkan Allah swt, ucapan tahlil yang meneguhkan tauhid mengesakan Allah serta memuji dan memuja Allah swt.

Firman Allah swt dalam menyebut perihal Ramadhan dan raya ini.

ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون

“Dan semoga Kamu menyempurnakan hari-hari ramadhan, juga supaya kamu membesarkan Allah diatas apa yang telah Allah hidayahkan kepada kamu dan semoga kamu bersyukur.”
(al-baqarah: 185)

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

Sidang jemaah yang dirahmati Allah SWT.

Namun, dalam kegembiraan Hari raya pada tahun ini, saya nak mengajak hadirin sekelian melihat bagaimana ia disambut dalam keadaan dunia berhadapan dengan fitnah yang cukup besar. Fitnah kehancuran dunia akhir zaman. Wabak dan bala dari Allah yang tidak putus-putus. Pelbagai bentuk bencana, wabak dan bermacam lagi bala dari Allah saling silih berganti. Malah hari ini, selesema babi masih menjadi ancaman. Semalam kita mendapat berita ada lagi kematian baru dilaporkan bersabit wabak ini. Wabak ini langsung tidak menunjukkan sebarang keredaan malah diramalkan akan kembali dengan pusingan kedua selepas raya ini dengan keadaan yang lebih dahsyat. Sehingga hari ini, Allah tunjukkan, bahawa manusia walau sekuat mana pun dia, sebijak mana pun dia setinggi mana pun dia, namun manusia tetap adalah hamba yang sama sekali tidak ada keupayaan melawan kuasa Allah swt.

Sedarkah kita bahawa tersebarnya fitnah kehancuran ini walau apa versi sekali pun samada wabak atau bencana atau lainnya sebenarnya telah awal lagi diberi peringatan oleh Rasulullah SAW dalam sabda baginda :

لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلَّا فَشَا فِيهِمْ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمْ الَّذِينَ مَضَوْا

"Tidaklah akan dibiarkan maksiat berleluasa terang-terangan ditengah-tengah suatu kaum, kecuali mereka akan ditimpa penyakit tha'un dan beraneka penyakit yang belum pernah ada pada generasi-generasi sebelum mereka yang telah lalu."
(Hadis sahih R.Ibnu Majah dan al-Hakim)

Wabak selesema babi yang menular di seluruh dunia pada hari ini tidak pernah didengari oleh generasi sebelum kita. Justeru itu, hendaklah masing-masing di kalangan kita kembali menghayati ajaran Islam yang sebenar agar tidak terjebak dengan kemaksiatan yang berleluasa yang mengundang bala daripada Allah SWT.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

Muslimin dan muslimat sidang jemaah yang dihormati sekalian.

Kenapakah berleluasanya maksiat di tengah-tengah masyarakat pada hari ini? Apakah puncanya yang menyebabkan manusia semakin hari semakin lupa kepada tuntutan sebagai hamba Allah SWT?

Mahu tidak mahu, kita harus mengaku berdasarkan hadis yang saya bacakan tadi bahawa puncanya ialah manusia telah jauh dari rahmat Allah swt. Dengan sebab jauh inilah manusia sekarang meninggalkan syariat dan aturcara hidup yang Allah tentukan kepada manusia. Antara lain ialah kerana kecuaian kita di dalam mengurus sistem berdasarkan hidayah dari Allah. Kita tidak melaksanakan undang-undang menurut kehendak Allah SWT. Ekoran daripada itu, Allah SWT mencabut rasa takut dari hati manusia terhadap ancaman AzabNya yang pedih dalam melakukan maksiat. Sekalipun terdapat undang-undang yang dikuatkuasakan, namun selagi tidak berlandaskan syariat Allah SWT, ia sama sekali tidak akan menyelesaikan masalah.

Apa yang menyedihkan, walaupun terdapat individu-individu yang merelakan diri untuk dihukum seperti yang disyariatkan oleh Allah, namun ada pula umat Islam yang memberi pelbagai komen yang sombong dengan Allah. Isu seorang model sambilan di Pahang yang dijatuhkan hukuman sebat sebanyak 6 kali oleh Mahkamah Syariah setelah mengaku bersalah meminum arak baru-baru ini mendedahkan bagaimana sikap sebenar sebahagian manusia terhadap pelaksanaan undang-undang Islam . Mereka mengaku kononnya beriman tetapi sebenarnya angkuh dan samseng dengan Allah swt. Padahal hukuman sebat yang dijatuhkan itu tidaklah seratus peratus berlandaskan syariat, namun ia sekurang-kurangnya mempunyai sedikit sebanyak semangat undang-undang Islam.

Ekoran isu ini, kita menyaksikan bagaimana bisingnya kumpulan-kumpulan yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia malah terdapat sebahagian pemimpin yang beragama Islam mengeluarkan kenyataan di atas nama keadilan kononnya. Bagi mereka, hukuman sebat ke atas peminum arak itu satu kezaliman dan tidak berlandaskan hak asasi manusia apatah lagi jika dijatuhkan terhadap pesalah wanita. Sepatutnya mereka harus Sedar bahawa hukuman sebat mengikut undang-undang sivil lebih menyakitkan dan lebih tepat untuk dikatakan sebagai zalim dan ganas. Inilah dia wajah sekular yang sama sama sekali tidak berniat untuk melaksanakan Islam. Ingatlah firman Allah SWT :
وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ

Mafhumnya : ”Dan hendaklah kamu jatuhkan hukuman di antara mereka berdasarkan apa yang telah diturunkan dan ditetapkan olehAllah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang Telah diturunkan Allah kepadamu. jika mereka berpaling (dari hukum yang Telah diturunkan Allah), Maka Ketahuilah bahawa Sesungguhnya Allah mahu menurunkan mushibah kepada mereka disebabkan antara dosa-dosa mereka. dan Sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik.” (Surah al-Maidah, ayat 49)

الله أكبر الله أكبر الله أكبر
Muslimin dan muslimat sidang jemaah yang dihormati sekalian.

Di tengah-tengah kemelut ini, di mana wabak dan bala dari Allah tidak putus-putus dikirimkan kepada ummat manusia, kita harus faham ia sebenarnya membawa mesej agar manusia mengambil peringatan dan kembali kepada Tuhan Pencipta dengan erti ubudiyah dan penghambaan sebenarnya. umat Islam wajar meletakkan keutamaan untuk kembali semula kepada syariat Allah SWT. Janganlah lagi terpengaruh dengan slogan-slogan karut yang bertujuan mengelirukan masyarakat. Sesungguhnya sekular itu tetap satu sekalipun ia datang dengan pakej yang berlainan. Bagi seorang muslim yang sebenar, beriman dengan Al-Quran merupakan satu syariat, Islam perlu didahulukan dan hak Allah SWT mesti diutamakan. Tidak guna 1 Malaysia kalaulah satu Quran tidak diimani secara menyeluruh!

Hadirin mukminin Rohimakumullah.

Allah tidak membiarkan umat ini hancur begitu sahaja. Allah tetap memberikan jalan keluar untuk semua jenis masalah. Cuma manusia sahaja, adakah dia akan tunduk dengan kebijaksaan Allah atau dia akan sombong tidak pedulikan tawaran dari Allah swt. Rasulullah saw telah menawarkan jalan keluarnya dalam sebuah hadis.

قال علي، سمعت رسول الله ( ص) يقول : إنها ستكون فتنة. قلت ما المخزج منها يا رسول الله؟ قال : كتاب الله. فيه نبأ ما قبلكم وخبر ما بعدكم وحكم ما بينكم، هو الفصل ليس بالهزل، مَن تركه مِن جبار قصمه الله، ومن ابتغى الهدى من غيره أضلَّه الله


Saidina Ali karramallahu wajhah meriwayatkan bahawa rasulullah bersabda ”Nanti satu masa akan berlaku fitnah” lalu saidina ali bertanya : Apakah jalan keluar yang kami ada wahai rasulullah?
Rasulullah menjawab ” Kitab allah iaitu Al-quran. Di dalamnya ada cerita tentang kaum terdahulu sebelum kamu. Ada juga berita tentang apa akan berlaku selepas kamu. Ada hukum antara kamu. Inilah kitab yang putus qatie bukan kitab main-main. Sesiapa meninggalkannya kerana samseng dan sombong Allah akan hancurkannya dan sesiapa yang mengharapkan petunjuk selain dari kitab Allah ini, maka Allah akan sesatkannya. – Hadis riwayat At-Tirmizi


Kita sedar bahawa jalan meredakan fitnah yang sedang dihadapi oleh umat manusia hari ini cumalah Al-Quran. Alquran merupakan satu-satunya jalan penyelesaian yang mampu meredakan kemurkaan Allah. Umat Islam harus kembali secara menyeluruh kepada isi kandungan Al-quran. Jangan mengimani sebahagian dan menolak pula sebahagian yang lain. Ingatlah Peringatan dari Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 85

أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض، فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلا خزيٌ في الحياة الدنيا، ويومَ القيامة يردون إلى أشد العذاب، وما اللهُ بغافل عما تعملون

”Adakah patut kamu Cuma beriman dengan sebahagian dari kitab sedangkan kamu mengingkari dan menolak sebahagian yang lain? Maka tidak adalah balasan terhadap orang yang berbuat demekian melainkan diberi penghinaan ketika hidupnya di dunia dan di hari kiamat nanti pula mereka akan dihumban kedalam azab seksa yang paling hebat. Dan ingatlah Allah sama sekali tidak akan lalai terhadap apa yang kamu lakukan.”

Oleh itu, Al-quran jangan hanya dibaca dan ditadarus Cuma pada malam-malam Ramadhan tetapi harus berlanjutan dan dilaksanakan segala isinya. Ramadhan menjadi medan bermula kita mendekatkan diri dengan Al-Quran maka seharusnya syawal pula mejadi medan kita kembali sepenuhnya dengan ajaran yang terkandung di dalam al-quran.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

Hadirin mukminin sekelian,

Bersempena eidul fitri ini juga marilah kita mengenali hakikat penciptaan manusia. Sedarlah manusia tidak diutus ke dunia ini sia-sia tanpa tanggungjawab.

Firman Allah dlm surah almukminun: 115.

أفحسبتم أنما خلقناكم عبثا وأنكم إلينا لا ترجعون

”Adakah kamu wahai manusia menyangka Kami( Allah) menciptakan kamu sia-sia saja dan adakah kamu sangka kamu tidak akan kembali lagi kepada Kami.”

Sedarlah Manusia ada amanah yang mesti diisi dan ditunaikan. Manusia yang dilantik menjadi khalifah di dunia ini mestilah menguruskan dunia dengan kehendak dan perkenan dari Allah. Ingatlah Manusia juga mesti mengisi kehidupan sementara di dunia ini dengan pengabdian total kepada Allah swt. Manusia tidak punya hak memberi komen sebarang ketetapan Allah swt. Tugas kita Cuma patuh!

وما خلقت الجن والإنسانَ إلا ليعبدون

”Tidak lah aku ciptakan manusia dan jin itu melainkan mereka bertanggungjawab menghambakan diri kepadaku.” Az-zariyat : 56

Sedarlah raya kita di dunia ini Cuma raya yang bermusim. Namun raya kita di akhirat nanti adalah raya yang berkekalan abadi. Oleh itu, jadikanlah syawal ini titik bermulanya kita mencari bonus lebih supaya dapat dijadikan bekal di akhirat nanti. Tingkatkanlah ketaqwaan. Kukuhkan keimanan. Dekatkan diri kita dengan Tuhan. Di akhirat nanti tidak ada sesuatu pun yang lebih berharga berbanding hati sejahtera dengan iman.
يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89)

"Hari qiamat yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan sebarang manfaat dan pertolongan, Kecuali harta benda dan anak-pinak orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik); (Surah As-Syu’araa’, ayat 88-89)

أقول قولي هذا وأستغفر الله لي ولكم ولسائر المسلمين والمسلمات فاستغفروه إنه هو الغفور الرحيم



Khutbah kedua

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ،
اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ،
اللهُ أَكْبَرُ،
اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالحَمْدُللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ.
الحَمْدُ للهِ الَّذِى جَعَلَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ لِعبَاْدِهِ، اِذا أَفْطَرَ وَاِذَا لَقِىَ رَبَّهُ. أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لاَ مَعْبُوْدَ سِوَاهُ، وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُوْنَ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الْمَبْعُوْثُ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْنَ. اللَّهُمَّ صِلَّ وَسَلِّمْ عَلَى هَذَا النَّبِىِّ الْكَرِيْمِ وَعَلَى أَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللهَ فَقَدْ فَازَ اْلمُتَّقُونَ، وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى
Saudara, Saudari, Muslimin, Muslimat tetamu tetamu Allah,

Hari ini kita menyambut hari raya Fitrah hasil daripada kejayaan kita menempuh ramadhan yang lalu. Kita di hari ini disuruh bergembira. Berpakaian baru dan hidupkanlah suasana gembira. Orang yang beriman bertaqwa akan bergembira pada hari ini kerana mereka telah sedih di saat akhir Ramadhan. Air mata mereka telah banyak tumpah ke bumi sepanjang Ramadhan kerana takutkan Allah swt. Mereka tidak punya masa untuk berfoya kerana bonus yang dijanji tuhan Cuma sebulan sahaja. Jadi hari ini, mereka akan berembira kerana mereka berjaya dididik oleh madrasah Ramadhan. Namun, kegembiraan mereka kita akan lihat sentiasa berada di dalam batas-batas syariat. Orang yang beriman tidak akan sama sekali lupa untuk meneruskan semangat ibadah ramadhan. Jadi, janganlah pula kita lupa untuk berpuasa enam, kerana ia merupakan ekstra bonus buat ummat islam.

Nabi saw bersabda
" مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ" رواه مسلم.
Ertinya: "Sesiapa berpuasa bulan Ramadhan kemudian mengikutinya (dengan) berpuasa enam hari daripada bulan Syawal nescaya yang demikian itu seperti dia berpuasa setahun tanpa putus"

Hadirin mukminin sekelian,
Kadang-kadang malah selalunya orang yang terlalu gembira ialah mereka yang tidak berjaya pun dalam ujian Ramadhan. Mereka gagal, tetapi mereka ini pula yang lebih-lebih berpesta menyambut syawal. Sebab itu kita dapat lihat masyarakat kita tidak menyambut Eidul Fitri ini dengan slogan iman tetapi lebih bergembira kerana Syaitan yang dirantai sebulan akan kembali berteman. Sebab itu kegembiraan dan hiburan yang dituntut berdasarkan syariat bertukar menjadi pesta hiburan yang jauh dari Allah swt.

Marilah juga kita bersempena eidul fitri ini kita eratkan silaturrahim dengan perbanyakkan aktiviti ziarah kerana itu adalah yang dituntut dalam ibadah raya ini. Bergembiralah selagi mana tidak melanggar perintah Allah swt. Berhiburlah selagi tidak maksiat kepada Allah, kerana eidul fitri ini, kita disunatkan mengisinya dengan kegembiraan.

Dalam kegembiraan ini, kita harus mengenangkan nasib ummat islam yang lain diserata dunia. Begitu juga, Golongan yang susah, jangan dibiarkan, kerana itu tanggungjawab kita semua. Dengan maksud itulah kita diwajibkan membayar zakat fitrah. Zakat ini diwajibkan kepada setiap orang islam dan merdeka yang mempunyai harta yang lebih dari keperluannya dan tanggungannya untuk malam dan hari raya itu. Jadi, zakat ini tidak hanya orang yang kaya raya sahaja diwajibkan, malah orang sederhana yang tidak tergolong dalam golongan fuqara’ juga diwajibkan. Semuanya untuk membersihkan diri kita sejajar dengan sambutan kita kembali kepada fitrah selain membantu golongan yang kurang berupaya.
عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: فَرَضَ رسولُ الله (ص) زكاةَ الفطرِ طُهْرَةً للصائم من اللغو والرفث. وطُعمةً للمساكين. مَن أدّاها قبل الصلاة فهي زكاةٌ مقبولةٌ. ومَن أدّاها بعد الصلاة فهي صدقةٌ من الصدقات

“Daripada ibnu abbas r.anhuma berkata : Rasulullah telah mewajibkan zakat fitrah untuk membersihkan diri orang yang berpuasa dari segala perkara sia-sia dan buruk. Juga menjadi makanan kepada orang miskin. Sesiapa yang menunaikannya sebelum solat sunat raya maka dialah zakat fitrah yang diterima. Dan sesiapa yang mengeluarkannya selepas solat sunat raya maka jadilah dia sedekah biasa seperti sedekah sunat yang lain.”
- Hadis riwayat Abu daud

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

Akhirnya, khotib ingin mewasiatkan hadirin sekelian dengan firman Allah swt. Semoga menjadi panduan kita sepanjang menempuh hari-hari yang mendatang.
Bismillahir Rahmanir Rahiim.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (10) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (11) يغفر لكم ذنوبكم ويدخلكم جنات تجري من تحتها الأنهارُ ومساكنَ طيبة في جناتِ عدن ذلك الفوز العظيم.(12)
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman mahukah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab siksa yang tidak terperi sakitnya. Perniagaan itu ialah kamumesti beriman kepada Allah dan Rasulnya serta kamu berjuang dalam membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Dengan itu Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan Allah akan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai serta diberikan kepada kamu tempat tinggal yang baik di dalam syurga yang kekal. Itulah kemenangan yang besar. (Surah al-Shaff, ayat 10-11)
Tidak lupa di hari mulia ini, marilah kita perbanyakkan selawat ke atas junjungan Mulia Nabi Muhammad saw, penghulu segala nabi, utusan penutup segala syariat, semoga beroleh syafaatnya di hari akhirat nanti
﴿ إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَـتـَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِىِّ يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا ﴾
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَارْحَمْنَا وَإِيَّاهُمْ بَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
إني داعٍ فأمِّنوا،
اللهم أصلح لنا ديننا الذي هو عصمة أمرنا، وأصلح لنا دنيانا التي فيها معاشنا، وأصلح لنا آخرتناالتي إليها معادنا، واجعل الحياة زيانة لنا في كل خير، واجعل الموت راحة لنا من كل شر.
اللَّهُمَّ أَكْرِمْنَا وَلا تَهِنَّا وَأَعْطِنَا وَلاَ تَحْرِمْنَا وَزِدْنَا وَلاَ تَنْقُصْنَا وَآثِرْنَا وَلاَ تُؤْثِرْ عَلَيْنَا وَأَرْضِنَا وَارْضِ عَنَّا. اللَّهُمَّ اجْعَلْ كَلِمَةَ اْلإِسْلاَمِ هِىَ الْعُلْيَا وَاجْعَلْ كَلِمَةَ أَعْدَاءِ اْلإِسْلاَمِ هِىَ السُّفْلَىْ. اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَعْدَائِكَ أَعْدَاءَ اْلإِسْلاَمِ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَدْرَأُ بِكَ فِى نُحُوْرِهِمْ وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ، اللَّهُمَّ رُدَّ عَنَّا كَيْدَهُمْ وَفُلَّ حَدَّهُمْ وَادْلُ دَوْلَتَهُمْ وَاذْهِبْ عَنْ أَرْضِكَ سُلْطَانَهُمْ وَلاَ تَدَعْ لَهُمْ سَبِيْلاً عَلَى أَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِيْنَ.

واغفرِاللهم لنا ولوالدِينا ولإخوتنا ولمن له حق علينا ولجميع المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات, اللهم أعِزَّ الاسلامَ والمسلمين, وأذِلَّ الشرك والمشركين ودمِّرْ أعداء الدين وانصرْ عبادَك المؤمنين. اللهم ألِّف بين قلوب المؤمنين, واجعل هذ البلد آمِنا مطمئنا رخاءا وسائر بلاد المسلمين.
اللَّهُمَّ َأَيِّدْ إِخْوَانِنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِى كلِّ بِلاَدِ اْلإِسْلاَمِ وغيرِها حَيْثُمَا كَانُوْا. اللَّهُمَّ أَيِّدْهُمْ بِمَلإٍ مِنْ جُنْدِكَ، اللَّهُمَّ أَمِدْهُمْ بِرُوْحٍ مِنْ عِنْدِكَ، اللَّهُمَّ احْرُسْهُمْ بِعَيْنِكَ الَّتِى لاَ تَنَامُ وَاكْلأْهُمْ فِى كَنَفِكَ الَّذِى لاَ يَضَامُ.
رَبَّنَا اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَاِسْرَافَنَا فِى أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِيْنَ. رَبَّنَا اغْفِرْلَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِى قُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ آمَنُوْا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوْفٌ رَّحِيْمٌ . رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. وَصَلَّ اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
عِبَادَ اللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَكُّمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرَ. والله يعلم ما تصنعون.
اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الْحَمْدُ.
وَتَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ،من العائدين والفائزين كلَ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ. وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ تَعَالَى وَبَرَكَاتُهُ.

1 ulasan:

Bunga Rampai berkata...

Salam Aidilfitri Bayu Senja, maaf zahir batin :)