Selamat Datang

Sabtu, 25 April 2009

Apa kata kalau Dr. Haron Din jadi Timbalan Presiden

Tuan Guru Dato Prof. Dr. Haron Din jadi Timbalan Presiden, Jalan Terbaik!


Sudah menjadi tradisi dan kebiasaan pemilihan dalam Mesyuarat Agung Pas setiap dua tahun sekali. Maka kita dapat melihat sudah ramai yang melalui proses ini. Pemimpin datang dan pergi. Jawatan diisi dan diganti. Tidak ada sesuatu yang kekal. Namun perjuangan tetap kekal..


Terpanggil juga diri ini untuk membicarakan tentang pemilihan Pas tahun ini. Dalam suasana politik yang semacam sekarang. Suasana ahli yang sudah pelbagai. Situasi yang semakin mencabar. Maka pemilihan tahun ini amat penting dalam menggambarkan kelangsungan Pas untuk sekurang-kurangnya berhadapan 2-3 tahun singkat yang akan datang yang dikatakan zaman politik peralihan kuasa kuno kepada kuasa baru rakyat di Malaysia. Suasananya genting. FITNAH pasti lebih hebat!


Parti Islam harus lebih hebat Islamnya. Pimimpinnya harus berjiwa Islam sebenar!


Apa yang kami bimbang, pemegang-pemegang jawatan tertinggi Parti Islam tidak sehaluan dengan pemikiran Islam yang betul. Amat malanglah jika sebuah jemaah islam yang benar didokong dan dipimpin oleh pemikir yang tidak tepat dengan ajaran Islam. Apa yang perlu dititk beratkan oleh perwakilan ialah, sekurang-kurangnya jawatan-jawatan penting parti daripada presiden, timbalan presiden dan naib-naib presiden tidak diisi oleh golongan bukan SUNNI. Pas harus berhati-hati dengan ‘golongan ayatuLlah’ yang berada di dalam Pas. Aliran pemikiran yang bersangkut dengan akidah ini amat berbahaya jika menular dan berjaya mempengaruhi minda ahli yang bertaraf awam. Sejarah dan Hakikat sekarang sudah banyak mendedahkan permusuhan nyata dan licik golongan berusul takiyyah ini kepada ummat Islam yang beraqidah ahli sunnah wal Jamaah yang merupakan satu-satunya golongan Islam yang diterima. Maklumat tentang kewujudan golongan dan pengaruh 'ayatullah-ayatullah' ini dalam Pas bukan lagi suatu rahsia.


Untuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden secara khusus pula, kita amat mengharapkan Parti Islam terus dipimpin oleh golongan Ulama’. Ya, walaupun jawatan Timbalan Presiden. Mereka yang tidak bertaraf Ulama, cukup saja di jawatan Naib Presiden. Cara berfikir ulama lain dari bukan ulama’. Pandangan mereka ditunjuk oleh Allah. Mereka dekat dengan Allah. Cakap mereka diilhamkan oleh Allah. Berbeza golongan yang tidak Muqarabah dengan Allah dan kurang muroqobah, pandangan mereka lebih mudah bercampur dengan nafsu.


Untuk Jawatan Presiden, saya rasakan semua ahli bersepakat mengekalkan TG Hj Hadi Awang. Beliau terbaik untuk jawatan tersebut.


Cuma bagi jawatan timbalan, mungkin satu perubahan harus dilakukan. Ustaz Nasaruddin Mat Isa, seorang yang punya ilmu yang tinggi. Namun mungkin bukan masanya lagi pengaruhnya mampu menguasai ahli. Mungkin sedikit masa lagi selepas belajar dari bawah beberapa ketika, beliau adalah orang yang paling layak kembali ke jawatan tersebut.


Saya fikir beberapa faktor harus ada pada Timbalan Presiden supaya mampu mententeramkan ahli dan mampu mewakili ahli. Selain jawatan tersebut mampu melambangkan kekuatan Pas.


1. Faktor Usia amat penting dalam menjadikan pimpinan itu dihormati.


2. Fktor Kredibiliti dari keupayaan mempengaruhi melaui kata-kata.


3. Faktor Peribadi dari segi penampilan diri, ucapan, kehormatan, kedudukan di mata masyarakat, waraa dan sebagainya yang mampu diterima oleh semua pihak.


4. Faktor ke’GAH’an diri juga amat penting dalam berhadapan situasi luar jangkaan dan genting. Banyak pimpinan tidak dapat membuat keputusan penting yang mencabar (yang mungkin bakal menimbulkan kontroversi dan fitnah ) dengan tepat sambil dapat mententeramkan ahli supaya tidak kecoh. Faktor ini mampu mempengaruhi ahli supaya dapat menerima dan memberi kepercayaan kepada pimpinan dalam menguruskan sesuatu isu. Bukankah sekarang, Pas di suatu tahap yang sedang menuju kegemilangan. Dan Bukankah sebab kedudukan pas di tahap ini menyebabkan banyak keputusan genting dan kontroversi harus dilakukan. Pas sekarang berada di zaman FITNAH! Maka golongan ulama adalah yang terbaik yang boleh diharapkan dan diletakkan kepercayaan untuk berhadapan dengan zaman seperti ini.


5. Faktor Kefahaman tentang Islam. Maka golongan Ulama adalah yang paling tepat. Banyak keputusan dalam parti Islam tidak lari dari hukum dan pandangan Islam. Maka, golongan bukan ulama bukanlah orang yang paling memahami Islam.



Oleh itu, sebagai memenuhi ciri-ciri tersebut, pilihan yang paling layak untuk ke jawatan Timbalan Presiden ketika ini, saya dan mungkin kebanyakan ahli lain fikirkan cuma nama Dato Prof Dr. Haron Din sahaja yang paling layak. Kewibawaan beliau tidak siapa pn dapat nafikan. Ketokohan beliau diiktiraf semua. Beliau seorang yang disegani oleh semua pihak. Tidak ada golongan yang memusuhi beliau. Cakap-cakap beliau dijadikan hujah dan pegangan oleh ahli. Beliau mampu mempengaruhi golongan elit mahu pun sebaliknya. Seorang ulama yang disegani oleh lawan dan kawan. Mempunyai buah pandangan yang mampu membawa parti Islam lebih maju dan mengawal parti dari tidak sesekali tersimpang dari kehendak agama.


Saya berharap, Dato Husam Musa atau Mohamad Sabu jika benar bagai diberitakan dan heboh sekarang, atau sesiapa sahaja yang ada niat mahu merebut jawatan Timbalan Presdien, dapat membatalkan niat mereka tersebut. Bagi saya mereka belum layak untuk ke jawatan penting itu. Jika mereka benar mahu ke jawatan tersebut, maka kita persoalkan..Kekosongan dan keperluan apakah yang mereka boleh isi jika mereka ke jawatan tersebut?! Bagi saya, tidak ada. Biarlah jawatan itu diserah kepada mereka yang lebih layak!


InsyaAllah, kombinasi TG Hj Abd Hadi Awang dan Dato Prof Dr. Haron Din mampu memandu pas dalam Membangun Bersama Islam di bawah Kepimpinan Ulama ke arah berhadapan dengan fitnah Zaman yang semakin mencabar, di samping dapat menggembelingkan tenaga Ulama, profesional dan ahli kesemuanya...insyaAllah.


Harapan kita semoga semua kawasan boleh mencadangkan Dato Prof. Dr. Haron Din sebagai Timbalan Presiden. Namun, jika nama itu belum tepat, adalah lebih baik urusan ini dikembalikan kepada syura membuat sebarang perbincangan dan keputusan! Kembalikan urusan besar ini kepada SYURA!

2 ulasan:

Azridul berkata...

Ketika Ustaz Nasa ditentang bekas Ketua Dewan Ulama PAS, Ustaz Haron Taib ada yang mengatakan Ustaz Haron mahu menyekat pengaruh syiah dalam parti. Malangnya hasrat murni Ustaz Harun disekat oleh ghairah perwakilan mahukan orang muda jadi Timb. Presiden.

Apa pun pengaruh syiah semakin menular dalam PAS. Ustaz Nasarudin Tantawi sangat maklum hal ini. Pernah dia sentuh dalam blog dia.

Dan antara orang paling awal menyinggung persoalan ini ialah Dr. MAZA.

Kasihan, dia pula kena hentam.

CerminDiri berkata...

salam kehidupan,

muktamar tahun ni cukup penting bagi setiap ahli. namun kerjasama antara semua amat diberi perhatian apatah lagi dari aspek pemilihan.