Selamat Datang

Ahad, 17 April 2011

Hubungan Dakwah Antara Rasul

Hubungan Saidina Muhammad Dengan Dakwah Samawiyah Yang Terdahulu


Ramai yang bersoal adakah agama yang dibawa oleh sdna. Muhammad adalah agama baru yang berbeza dari agama rasul-rasul sebelumnya?

Ulama menjawab, agama yang dibawa oleh nabi dan rasul semuanya itu, bermula dari Adam sehingga Muhammad alaihimus salam adalah agama yang satu. Agama itu dinamakan Islam dan pengikutnya dipanggil muslim. Firman Allah “ Dia menamakan umat sebelumnya sebagai muslimin dan juga pada umat ini..” – al-Haj: 78

Dakwah setiap rasul itu bersaskan 2 faktor terpenting iaitu Aqidah dan Pensyariatan serta Akhlak.

Aqidah:
Faktor ini dibawa oleh semua rasul tanpa ada sebarang perselisihan antara satu sama lain. Frman Allah “sesungguhnya Agama di sisi Allah itu adalah Islam” ali Imran – 19.

Oleh itu, isi kandungannya semenjak kebangkitan Adam sehingga Penutup Segala Rasul adalah benda yang sama iaitu mengesakan Allah Yang Maha Suci serta menafikan segala sifat yang tidak layak bagi-Nya, disamping mengajak mengimani Hari Kebangkitan, syurga dan neraka serta perkara-perkara ghaibiyat yang lain. Setiap Nabi akan membenarkan dakwah rasul sebelumnya dan mengkhabarkan pula kebangkitan Rasul selepasnya. Mereka juga akan memperkenalkan hakikat kejadian manusia dan kehidupan selain memperkenalkan hakikat ibadah kepada Allah s.w.t.

Demikianlah resam kebangkitan Nabi dan segala Rasul walau berbeza masa, umat dan kaum. Perkara tersebut adalah kerana hal akidah merupakan urusan yang datang dengan khabar. Dan khabar pula mustahil akan berbeza sesama rasul kerana sifat wajib bagi rasul ialah benar.

Pensyariatan dan Akhlak:
Faktor ini merupakan urusan suluk dari Agama. Dan telah sabit bahawa setiap syariat yang datang samada menasakhkan syariat sebelumnya, atau diam dan menguatkan lagi syariat tersebut.

Daripada hikmah perbezaan syariat-syariat dari langit ini ialah untuk menyesuaikan agama Islam dengan masyarakat waktu itu. Oleh itu, perbezaan syariat ini datang mengikut kaum dan waktu tertentu. Oleh itu, syariat Nabi Musa sesuai untuk kaumnya sehingga kebangkitan rasul selepasnya. Syariat Nabi Isa juga sesuai sehingga dibangkitkan Muhammad. Maka selepas kebangkitan Muhammad, syariat sebelumnya langsung tidak sesuai dipraktikkan ketika itu. Syariat ini dihantar oleh Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan Ilmu Allah, syariat terakhir kepada Nabi Muhammad merupakan syariat yang paling sesuai diamalkan untuk beribu tahun sehingga kedatangan Hari Kiamat tanpa sebarang keraguan walau berbeza zaman dan suasana.

Daripada perkara tersebut, jelaslah bahawa tidak wujud agama samawiyah yang berbilang-bilang tetapi wujud syariat dari langit yang berbilang.

Tiada ulasan: