Selamat Datang

Rabu, 16 Mac 2011

Cara Memilih Calon Isteri.

Catatan ini diterbitkan bersempena musim pernikahan. Bagi yang masih memilih, moga menjadi panduan kita bersama. Bagi yang telah mengambil keputusan, maka berazamlah lalu bertawakkal kepada Allah dengan keputusan tersebut.

“wahai Tuhan kami kurniakanlah kami daripada isteri-isteri dan anak-anak kami sebagai penyejuk mata kepada kami, dan jadikanlah kami kepada orang bertaqwa sebagai imam” [al-Furqan -74]

Ditanya kepada seorang ahli falsafah, Bagaimana kriteria isteri yang dia ingin pilih?

Lalu dijawabnya, “ aku mahukan seorang yang tidak cantik kerana nanti orang lain sangat teringin kepadanya, tetapi aku juga tidak mahu yang hodoh kerana nanti diriku berasa geli geleman terhadapnya. Aku tidak mahu yang tinggi kerana nanti aku terpaksa mengangkat-angkat kepalaku kepadanya, dan tidak juga yang pendek lalu aku terpaksa pulak menundukkan-nundukkan kepala ku kepadanya. Aku tidak mahu yang gemuk kerana dia nanti akan menutup ruang angin daripadaku, aku juga tidak mahu yang kurus keding sehingga ku rasa dia itu mamcam khayalan (bayang) aku. Aku tidak inginkan yang putih sampai seperti lilin, tetapi aku juga tidak mahu yang hitam sampai ku lihatnya macam hantu. Aku tidak mahu seorang yang jahil sehingga dia tidak memahami aku, tetapi tidak jugak terlalu cerdik sehingga dia selalu berdebat dengan aku terhadap apa keinginannya. Aku tidak mahu perempuan yang kaya lalu dia akan selalu sebut “hartaku..hartaku..”, aku juga tidak mahu yang miskin kerana takut nanti dia dihina oleh anak-anakku.”

Bagi kita yang beriman, saya fikir memadailah kita menjadikan sandaran panduan yang telah tercatat dalam Al-Quran dan apa yang telah ditinggalkan oleh Nabi saw dalam hadis-hadis baginda. Nabi yang merupakan manusia yang dihantarkan wahyu langsung dari Allah itu pastinya memberikan cadangan yang meraikan sifat kemanusian kita di samping memberi penekanan utama kepada beberapa aspek lain supaya kehidupan selepas perkahwinan nanti tidak akan dikesali.

“Maka nikahilah olehmu apa yang baik bagi kamu daripada perempun walaupun dua, tiga dan empat” [Nisa- 4]

“dan Nikahilah ayama (yang belum bersuami bagi perempuan atau yang belum beristeri bagi lelaki) dari kalangan kamu dan orang-orang soleh dari hamba lelaki dan perempuan, sekiranya mereka fakir maka nanti akan dikayakan mereka oleh Allah dengan kelebihanNya” [An-Nur – 32]

“nikahilah walud (yang berketurunan subur) dan wadud (penyayang). Sesungguhnya aku sangat berbangga dengan ramainya kalian menjadi umatku pada hari Qiamat” [ HR Abu Daud – 2050]

“Dinikahi perempun itu dari 4 sebab, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilih dan menangkanlah yang punya agama nescaya akan beruntunglah kamu” [HR Bukhari – 4802, Muslim- 1466]

“ apabila telah dipelawa kepada kamu orang yang telah kamu redho akan agamanya dan akhlaknya maka kawinilah dia. Sekiranya kamu tidak berbuat sedemikian nescaya nanti akan jadi fitnah di atas muka bumi dan akan berlaku kerosakan yang pincang” [ HR Tirmizi – 1084]

Tiada ulasan: