Selamat Datang

Ahad, 6 September 2009

Tazkirah Ramadhan. Jangan lokek menderma!

Hadis Riwayat Tirmizi dari Muaz bin Jabal r.a bahawa nabi bersabda:

"Puasa itu perisai kejahatan, dan Sedekah itu memadamkan kesalahan dan dosa sepertimana air memadamkan api"

Begitu juga saranan Nabi kepada kita untuk sama-sama memenuhi tanggungjawab sosial dengan menghulurkan tangan untuk menjinjing segala keperitan umat dan masyarakat kita. Hulurkanlah sumbangan walaupun sedikit!

Hadis riwayat Ibnu Khuzaimah dalam kitab Sahihnya, menyebut bahawa Nabi saw bersabda;

"Sesiapa yang memberi orang yang berpuasa untuk berbuka puasa, maka jamuannya itu adalah pengampunan buat dosa-dosanya, dan baginya pahala seperti pahala orang yang berpuasa tadi tanpa memengurangkan sedikitpun pahalanya" lalu para sahabat mengadu: Kami tak punya apa-apa untuk menjamu orang berbuka ya rasulallah. Lalu rasulullah menjawab : " Allah memberikah ganjaran ini kepada orang yang menjamu walaupun sebiji tamar, seteguk air atau seteguk laban (susu masam)"

dan ditempat yang lain dalam riwayat yang sama Rasulullah menyebut: "Barangsiapa yang memberi minum kepada orang yang berpuasa, Allah akan berinya minum dari telagaku (kauthar) sekali minum yang mana dia tidak akan dahaga sehinggalah dia masuk syurga"

Begitu juga firman Allah mengingatkan manusia supaya jangan menyesal kerana tidak menginfakkan (memberi sumbangan) apa yang telah Allah berikan kepada kita.
" Infakkanlah (dermakanlah) daripada apa yang telah kami rezekikan kepada kamu sebelum datang kepada kamu kematian.Maka dia pada saat itu akan merayu : Wahai Tuhanku alangkah baiknya kalau Engkau tangguhkan kedatangan ajalku ke suatu tempoh sedikit saja lagi supaya aku dapat bersedekah dan aku akan menjadi orang soleh. Dan Ingatlah, Allah tidak akan sesekali melambatkan kedatangan ajal seseorang apabila tiba ajalnya, dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu lakukan"
Ajakan kita sempena Ramadhan ini;
1. Perbanyakkan menjamu orang berbuka puasa, terutamanya golongan yang kurang kemampuan. Disamping mendapat ganjaran, dapat pula membantu mengurangkan bebanan mereka. Malah golongan inilah terlebih dituntut untuk dibantu.
2. Hulurkanlah sedekah,, derma, hadiah sebanyaknya terutama kepada mereka yang memerlukan.
3. Pastikan zakat fitrah sampai terus kepada golongan yang betul-betul susah. Cubalah mencari golongan ini. Jangan cuma mengambil mudah.
4. Perbanyakkan wakaf.
5. Pulunlah menjamu orang berbuka berbanding moreh. Masih ramai yang tidak berkemampuan berbuka. Buatlah jamuan untuk golongan ini. Kalau sudah tidak ada, alangkah baiknya diberi jamuan kepada penuntut2 agama.

Tiada ulasan: